neljapäev, 15. mai 2014

Aksum

Aksum. Pärast kahte päeva bussis ning pidevat kella neljast ärkamist jõudsime me lõpuks Aksumisse, otsisime hotelli ja vajusime voodisse. Enne seda üritas mingi üliagar hotellitöötaja meile linnaekskursiooni pähe määrida. Me vaatasime teda selliste nägudega.

Pärast seda, kui see kuldketi ja kenasti liibuva roosa triiksärgiga mees oli mul reaalselt kolm korda järel jooksnud ja mingitest ekskursioonidest rääkinud, siis ma nii viisakuse pärast küsisin, et mis ta hinnad ka on, mille peale nägin esimest korda elus, kuidas aafriklane solvus: „Mul pole mõtet teile neid hindasid öeldagi, sest ma ütlen siis, kui te olete huvitatud. Aga vaadates teid, siis teid ei huvita hetkel küll mitte midagi.“ Vau, mees, tõesti! Said vist vihjetest aru lõpuks. Rohkem me seda roosa särgiga meest ei näinud, järgmisel päeval hotellist lahkudes ütles Alari, et kõnni kiiresti välja, muidu äkki leiab meid veel üles ja veab kuskile ekskursioonile.

Valisime juba eelmisel päeval endale uue hotelli ja bookisime ära, et ikka kohe kindlasti minema saada. Täna oli siis Aksumi vaatamisväärsuste külastamise päev. Me (oh seda üllatust) polnud mingeid erilisi ettevalmistusi selleks teinud, võtsime lihtsalt suuna sinnapoole, kus kõige kuulsamad vaatamisväärsused kaardi järgi olid ning ootasime, et asjad ise juhtuma hakkaksid. Ja juhtusid. Jõudsime väravani, kus selgus, et me võiks giidi palgata. Kuna meie teadmised Aksumist ei olnud just väga suured, kõlas see plaan mõistlikult, mis sa muidu neid kivihunnikuid ikka vaatad. Küsisime siis, et palju giid maksab. 375 birri, mis on 14 eurot. Riigis, kus selle raha eest saab päev otsa mugavalt reisida, ööbimine, toit ja transport kaasaarvatud, tundus see lihtsalt võimatu. Pärast paari kontrollküsimust tuli välja, et vist ikka ei tehtudki nalja. No olgu. Maksime. Pärast seda tuli välja, et mõned vaatamisväärsused on mitme kilomeetri kaugusel ning kõige parem oleks sinna sõita tuk-tukiga. Küsisin, palju see maksab. 300 birri - 11 EURi. Meie näod Alariga olid sellised...

Pärast seda, kui me end millegipärast päise päeva ajal Aafrikas röövida lasime (okei, tuk-tuki kauplesime 50 birri odavamaks), jõudsime lõpuks vaatamisväärsuste sissepääsuni, kus meilt pileti eest 50 birri küsiti. See tundus juba suhteliselt peenrahana ja andsime selle ära. Järgmiseks rahakogumispunktiks oli kirik, kus küsiti (vaid välismaalastelt) sissepääsu eest 200 birri. Ei tule vist üllatusena, et me jätsime selle kiriku vahele. Või no päris mitte. Giid viis meid sinna mingi ringiga, mitte küll kirikusse, aga aeda. Üldiselt on Aksum ülimalt äge linn, kus enamus ülivanasid varemeid on veel välja kaevamata ning hetkel käib vilgas ehitustöö, et kesklinnas elavad inimesed linna äärealadele ümber asustada ning siis lõpuks linn korralikult üles kaevata. Kuna Aksumi linna all on mitmeid kuningate jne haudasid, siis on seal ka väga palju väärtuslikku kraami, mida aktiivsemad külaelanikud ka salaja üles leida ja välja kaevata üritavad. Kaevetööd käivad siin aga täiega - nii prantslased, itaallased kui ka USAkad ja britid käivad siin vanasid paleesid ja muid hooneid välja kaevamas. Kuna suurem osa on veel maa all, siis mina tuleks küll kuskil 10 aasta pärast tagasi, et näha, kui palju uusi asju välja kaevatud on.

Kohvi valmistamise tseremoonia - sellist pilti näeb põhimõtteliselt 24/7 kõigil tänavanurkadel

Mõned välja kaevatud obeliskid ei ole just parimas korras :)
Obeliskide all olevad käigud ja hauakambrid

Mõõdupuu väga vanast ajast :)

Kuulus tomb of false door ja meie giid

Obeliskid-obeliskid

Tsau Obe!

Mäed, kus etiooplased 1895. aastal Itaalia sõjaväe taganema sundisid

Aksum on äge, kui Etioopiasse tulete, siis käige ära :)